Muista helteen riskit

Helteen aiheuttamat terveyshaitat ja kuolleisuus nousevat riskiryhmillä, kun ulkolämpötila nousee yli 25 lämpöasteen. Riskiryhmiin kuuluvat lapset, ikääntyneet ja pitkäaikaissairaat, joiden sairauksia helteet pahentavat esim. sydän- ja verisuonisairaudet, hengityselinsairaudet, munuaissairaudet ja diabetes. Lapset ja ikääntyneet kuuluvat helteen riskiryhmiin, koska heidän elimistönsä ei sopeudu helteeseen yhtä tehokkaasti kuin terveellä työikäisellä väestöllä. Myös osa lääkkeistä (nesteenpoistolääkkeet, masennus- ja unilääkkeet) voivat haitata kehon lämmönsäätelykykyä, jolloin helteen aiheuttama riski kasvaa. 

Helteen haittavaikutuksia voi torjua:  

  1. Juo riittävästi. Nesteitä pitää juoda tasaisesti pitkin päivää ja jo ennen janontunnetta. Alkoholia, kahvia ja runsaasti sokeroituja juomia tulisi välttää. Jos juo pelkkää vettä, täytyy suolan saannista huolehtia syömällä. Syö pieniä annoksia. 
  2. Kylmä suihku auttaa viilentämään kehoa.  
  3. Kannattaa välttää ruumiillista ponnistelua 
  4. Pukeudu kevyesti ja ulkona suojaa pää   
  5. Pysyttele varjossa tai sisätiloissa. Viilennä asunto, tuuletuksesta tulee huolehtia erityisesti yöaikaan, jolloin on viileämpää. Päivällä kannattaa huolehtia, ettei asuntoon pääse suora auringonvalo.  
  6. Älä käytä meikkiä, voiteet ja ihorasvat sisältävät lämpöä sitovia elementtejä. Kostuta ihoa. 

Ihmisen elimistö sopeutuu korkeisiin lämpötiloihin laajentamalla vesisuonia ja lisäämällä hikoilua. Jos riittävästä juomisesta ei huolehdita, tämä johtaa nestehukkaan. Tähän yleensä auttaa juominen, lepo ja kehon viilentäminen. Terveyskeskukseen tulee ottaa yhteyttä, jos oireet eivät helpota, vaan hikoilu loppuu, iho muuttuu kuivaksi ja punakaksi, hengitys vaikeutuu tai ihminen muuttuu sekavaksi tai aggressiiviseksi. 

Nautitaan silti kesästä ja lämmöstä, mutta muistaen helteen riskit. Erityishuomio kannattaa kiinnittää yksin asuviin ikäihmisiin.