VALIKKO
Asiakkaalle > Ajankohtaista > Terveyskeskuksiin, työterveyshuoltoon ja hammashoitolaan uusi sähköinen asiointikanava

Kallion uudet sähköiset palvelut tekevät asioinnista entistä joustavampaa

Yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen voi naputella vaikka keskellä yötä

Peruspalvelukuntayhtymä Kallio on ottanut käyttöön uusia sähköisiä palveluita. Viimeisin uudistus on sähköinen hoidontarpeenarviointi, jonka asiakas voi täyttää verkossa silloin kun hänelle parhaiten sopii. Palvelussa asiakas voi havainnollisesti kertoa oireensa ja lähettää yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen. Asiakkaan yhteydenottoon vastaavat Kallion hoitajat.

Sähköinen hoidontarpeenarvio on otettu maaliskuun lopussa käyttöön terveyskeskuksen, työterveyden ja suun terveydenhuollon palveluissa.

– Sähköinen yhteydenotto tekee asioinnista entistä joustavampaa. Esimerkiksi sairastuneen lapsen vanhempi voi netissä laittaa lapsen hoitoonpääsyn liikkeelle vaikka keskellä yötä, kertoo Peruspalvelukuntayhtymä Kallion hoitotyön johtaja Margit Yli-Kotila.

Yhteydenottoihin vastataan arkisin klo 8–16. Hoitajat ottavat asiakkaaseen yhteyttä mahdollisimman pian, viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Sähköiseen asiointiin pääsee Peruspalvelukuntayhtymä Kallion verkkosivujen kautta osoitteesta http://www.kalliopp.fi. Järjestelmä ei vaadi kirjautumista tai tunnusten luomista. Palvelun käytön tuloksena voi olla esim. itsehoito-ohje tai aika lääkärille. Jos vaiva tai sairaus vaatii kiireellistä hoitoa, palvelun tekoäly tunnistaa sen, ja ohjaa asiakkaan ottamaan yhteyttä päivystykseen.

Sähköinen hoidon tarpeen arviointi

Palvelun on kehittänyt ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa suomalainen Klinik Healthcare Solutions Oy. Vastaava sähköinen asiointi on otettu käyttöön mm. Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymäSoitessa sekä Peruspalvelukuntayhtymä Selänteessä.

– Ajanvaraus ja hoitoprosessin aloittaminen on ollut terveyskeskuspalveluiden pullonkaula. Kehittämämme palvelu on erinomainen esimerkki siitä, miten digitalisaation avulla voidaan tuottaa kuntalaisille parempia terveydenhoidon palveluita, antaa ammattilaisille enemmän aikaa ihmisten kohtaamiseen ja saada aikaan merkittäviä kustannussäästöjä, sanoo Klinikin operatiivinen johtaja, LL Petteri Hirvonen.

Muuta ajankohtaista terveyspalveluissa

Kalliossa on uudistettu myös sähköisen ajanvarauksen palveluja. Kansalaisen terveyspalveluissa asiakas voi varata ajan laboratorioon, tietyille neuvolakäynneille sekä sellaisiin työterveyshuollon terveystarkastuksiin, joihin asiakas on saanut kutsun. Myös ajanvaraus tietyille kansantautihoitajille onnistuu sähköisesti.

Sähköisen ajanvarauksen käyttö edellyttää tunnistautumista esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla.

Kansantautihoitajien puhelinaika on muuttunut. Kaikkien kansantautihoitajien puhelinaika on nyt maanantaista torstaihin klo 10–11. Kansantautihoitajien ja laboratorion ajanvaraukset keskitetään yhteen puhelinnumeroon 25.4.2018 alkaen Yhteinen ajanvarausnumero on 040 635 5198

Lisätiedot:

Margit Yli-Kotila, hoitotyön johtaja, Peruspalvelukuntayhtymä Kallio, puh. 044 419 5149
Risto Olli, johtava ylilääkäri, Peruspalvelukuntayhtymä Kallio. puh. 044 419 5020
Petteri Hirvonen LL, operatiivinen johtaja, Klinik.fi, puh. 0500 122 444, petteri.hirvonen@klinik.fi