VALIKKO
Asiakkaalle > Ajankohtaista > Älä lipeä syysliukkailla

Älä lipeä syysliukkailla!

Syksyn tullen on aika vaihtaa kesäkengät kunnon jalkineisiin. Aamun lehteäkään ei kannata lähteä kipaisemaan laatikosta lipokkaat jalassa, sillä syysliukkaat voivat yllättää. Näin ohjeistaa Peruspalvelukuntayhtymä Kallion työryhmä, joka tekee töitä kaatumisten ehkäisemiseksi.

Työryhmä haluaa nostaa esille ajankohtaisia, arkisia keinoja, joilla kaatumisia voidaan välttää.

– Kaatumisten ennaltaehkäisy kannattaa. On huomattavasti helpompaa estää kaatumisia kuin hoitaa kaatumisvammoja. Se tulee myös halvemmaksi, kiteyttää työryhmän asiantuntijalääkäri Katja Norrbäck.

Ulkoilu ja syksyn väreistä nauttiminen on erittäin suositeltavaa, sillä päivittäinen, monipuolinen liikunta pitää yllä tasapainoa ja liikkumiskykyä. Ulkoilu on turvallista, kun valitsee tukevavartiset ja luistamattomat jalkineet ja ottaa lenkille mukaan esimerkiksi kävelysauvat. Myös lenkkikaveri tuo turvaa.Liukkailla säillä kenkiin voi kiinnittää liukuesteet, tai jalkineet voi vaihtaa nastakenkiin.

Kotipihan ja lähiympäristön turvallisuudesta kannattaa huolehtia, jotta liikuskelu pihapiirissä olisi mahdollisimman sujuvaa. Pihapiirin kulkuväylät on hyvä pitää tasaisina ja hoidettuina.

Muista monipuolinen ravinto

Myös ruokailutavoilla voi vaikuttaa kaatumisriskiin. Ovatko ateriat monipuolisia ja ravitsevia? Näin syksyllä erityisesti tuoreita kasviksia ja marjoja kannattaa nauttia runsaasti. Entä onko ateriaväli sopiva? Vähintään kolme ateriaa päivässä pitää verensokerin tasaisena. Lisäksi kannattaa muistaa juoda riittävästi, vähintään 1–1,5 litraa nestettä päivässä.

Kun valoisaa aikaa on vähemmän, auringosta saatavan d-vitamiinin määrä laskee. D-vitamiinilisä kannattaa ottaa päivittäin ja ympäri vuoden. Yli 65-vuotiaille suositus on 20 mikrogrammaa päivässä.

Myös kodin sisätiloja kannattaa tarkastella turvallisuusvinkkelistä, sillä iltojen pimetessä aikaa sisällä vietetään enemmän. Esteettömät kulkuväylät, luistamattomat matot ja riittävä valaistus myös öiseen aikaan ehkäisevät kaatumisia kotona.

Kaatumisten ehkäisyn työryhmä on perustettu Kalliossa syksyllä 2017. Työryhmän puheenjohtajana toimii fysioterapeutti, osastonhoitaja Heli Hemmilä. Työryhmään kuuluu lisäksi eri alojen asiantuntijoita, mm. osastonlääkäri, Kallion potilasturvallisuuskoordinaattori, farmaseutti, ergonomiakoulutuksen saanut lähihoitaja, muistihoitaja ja sairaanhoitaja.

Lisätietoja:

Heli Hemmilä, fysioterapian osastonhoitaja, Kaatumisten ehkäisyn työryhmän puheenjohtaja, puh. 044 419 5203

Riitta-Liisa Kujala, potilasturvallisuuskoordinaattori, Kaatumisten ehkäisyn työryhmän sihteeri, puh. 044 419 5015